Waar ligt de eigen verantwoordelijkheid van jouw medewerker?

Het is maandagmorgen, de drukte stijgt al snel en dan krijg je als leidinggevende van een van de secretaresses te horen dat een medewerker zich ziek gemeld heeft. Ze heeft hoofdpijn en voelt zich niet lekker. Je schudt je hoofd, want je kunt er weinig mee. Het enige dat je kunt bedenken is dat je hoopt dat deze hoofdpijn echt ernstig genoeg is om thuis te blijven. Om de taken van die dag over te laten aan jou als leidinggevende. Om de rest van het team extra werk te laten oppakken die dag.

Even spookt de gedachte nog door je hoofd: “Zou zij erbij stil hebben gestaan dat we het allemaal erg druk hebben? Dat ik nu haar taken mag overnemen? Als ze geen vast contract zou hebben gehad, maar hier als ZZP’er haar uren zou maken, zou ze dan ook thuis zijn gebleven?” Dit is een gedachte die je snel weer los laat. Want, hoe bespreek je deze vragen met een collega of met je team?

Je bent dan als snel de Boeman, die vragen stelt die ‘echt niet kunnen’. Je laat het maar zitten en gaat aan het werk, de taken verdelen van deze afwezige collega en zelf een tandje bijzetten vandaag.

De leidinggevende als ‘Boeman’

Draai het echter eens om, hoe is het voor jou als leidinggevende om een team van 5 mensen te hebben, waarvan er 2 thuis zitten. Wie neemt het werk over? In een zorginstelling is het heel duidelijk te zien, de patiënt lijdt hier direct onder omdat er meer werk moet worden gedaan door minder collega’s. Het moet sneller, het wordt later en er is minder aandacht voor persoonlijk contact. Dat praatje dat je normaal even kan maken, dat schiet er nu bij in.

Als manager moet je zorg dragen voor je personeel, hiervoor ben je ook opgeleid en heb je ervaring opgedaan in de praktijk. Je bent betrokken bij de mensen in je team en wilt graag dat zij zich goed voelen. Werkgeluk is een belangrijke voorwaarde voor het werken in jouw organisatie. Maar geldt dat ook andersom? Waar is het werkgeluk van de leidinggevende die zich in allerlei bochten moet wringen omdat er te weinig handen aan het bed zijn?

Als leidinggevende wil je hier eigenlijk niet over klagen, je wilt er zeker van zijn dat die collega echt met griep op bed ligt en niet kan komen werken. Ook weet je dat je er niet naar mag vragen, omdat je vertrouwen wilt delen met elkaar. Maar het knaagt wel, het daagt je uit om in dezelfde tijd en met minder mensen toch hetzelfde werk uit te voeren. Langere dagen, hogere werkdruk, de angst ontstaat dat je zo zelf in een burn-out terecht kan komen. Dat wat jij graag wilt voorkomen bij je collega’s.

Waar ligt de verantwoordelijkheid van de medewerker?

Het is vaak de leidinggevende die de verantwoordelijkheid heeft over het team. Hij of zij moet zorgen dat de klanten geholpen worden, de patiënt iemand aan het bed ziet of de telefoon wordt beantwoord. Maar wat nu als je als leidinggevende zelf op je tandvlees loopt, omdat je medewerkers wel heel vaak ‘een dagje ziek’ zijn. Zouden zij dit ook doen wanneer ze per uur betaald zouden worden, als zelfstandig ondernemer? Waarom ligt de verantwoordelijkheid van een medewerker in de praktijk vaak bij de manager? Hoe kun je hiermee omgaan?

Ook ik als coach spreek vaak over het oppikken van signalen van stress bij je teamleden. Maar net zo belangrijk is de communicatie vanuit de medewerker zelf om aan te geven dat de werkdruk te hoog is. Of dat er thuis zaken spelen die de effectiviteit op werk aantasten. Dat is niet erg, zolang je ervan afweet en er rekening mee kan houden voordat iemand voor langere tijd thuis komt te zitten. Voor een goede communicatie in het team is vertrouwen nodig, van beide kanten.

Workshop met het hele team

Als stress- en burn-out coach ga ik met jou en je team in gesprek in om de interne communicatie en ook dat vertrouwen te verbeteren. Jullie gaan eerder praten over stressklachten en stresssignalen delen. De medewerker maakt het bespreekbaar, in plaats van af te wachten tot de leidinggevende het zelf oppikt.

Een plan van aanpak maken waar iedereen zich aan houdt en waarmee ook de interne band versterkt worden. Samen als team ertegenaan om het doel van de organisatie te bereiken. Om werkgeluk te ervaren en met elkaar samen te werken, met elkaar te kunnen praten op de moeilijke momenten en elkaar steunen of juist hard lachen.