Piekeren kan je flink afleiden in je werk, wat doe jij hieraan?

Wanneer je over iets piekert, dan lijkt het op dat moment het allerbelangrijkste. Je gedachten zitten dan als het ware vast aan een onderwerp en je kunt er moeilijk vanaf komen. Mogelijk kun je het uitstellen wanneer je druk bent, maar het piekeren komt toch weer bij je op. Het kan enorm veel druk op je leggen, de negatieve gedachten dringen zich aan je op en dat kost je energie.

Wat is piekeren?

Iedereen kan zichzelf er wel eens op betrappen dat ze piekert, over een vervelend gesprek eerder die dag met een collega of over hoe je alles af gaat krijgen in de steeds korter lijkende werkweek. “Er zitten niet genoeg uren in een dag” kan een gedachte zijn die je in een negatieve stemming brengt. Maar ook privé kunnen er zaken spelen waarover je gaat piekeren, een reeks eindeloze gedachten die maar door je hoofd blijven malen. Het is lastig om het proces te stoppen, hierom bied ik in dit artikel 2 oefeningen die wanneer je ze regelmatig oefent kunnen helpen om het piekeren flink te verminderen.

Hoe stop ik met piekeren?

Het stoppen met de negatieve gedachten voorrang te geven door te piekeren gaat niet vanzelf en ook niet binnen een dag. Dit vraagt om bewustzijn, geduld en doorzettingsvermogen. Lees deze oefeningen door en probeer uit wat goed voor jou werkt.

Oefening 1: Wat is het beste dat me kan gebeuren?

Probeer eens voor te stellen dat je 80 jaar bent. Met je kleinkinderen spelend op de grond, kijk je terug op die gebeurtenis. Hoe denk je er nu over terwijl je 80 jaar bent?

Het probleem waarover je piekert; wat is het ergste wat er kan gebeuren als je het niet direct oplost? Wat is het beste wat kan gebeuren? Wat is het meest waarschijnlijke?

Oefening 2 Het piekerkwartier als vast punt

Creëer een piekerplek, zorg voor een piekerdoosje en ‘piekertimer’ of wekker.

Je mag tweemaal per dag een kwartier vol overgave piekeren. Zet de wekker in. Als de wekker afgaat, besluit je dat je genoeg gepiekerd hebt. Iedere keer dat je buiten de piekertijd, piekert schrijf je de gedachte op een briefje en stop je dit in het piekerdoosje. Zodra het tijd is om te piekeren haal je het blaadje tevoorschijn en mag je er naar hartenlust over piekeren.

Wat als het piekeren niet te stoppen is?

Het kan zijn dat de situatie al langer speelt waarover je aan het piekeren bent geslagen, of dat de situatie groter is dan jij zelf kunt oplossen. Bijvoorbeeld een collega zit langdurige thuis met een burn-out en je neemt veel werk over omdat het werk gewoon doorgaat. Je manager lijkt niet te zien hoeveel energie dit je kost en hoe uitzichtloos het soms voelt. Je wilt je zieke collega niet afvallen of terug naar werk bewegen, maar je kunt ook niet maandenlang het werk van 2 teamleden uitvoeren. In dit geval is communicatie binnen het team heel erg belangrijk. Ga er niet alleen over piekeren, maar bespreek het probleem open met je teamleider.

Hoe herken ik die piekerende collega?

Als manager kun je signalen opvangen van stress binnen je team. Speelt er binnen het team een situatie waardoor iedereen gevraagd wordt om een tandje bij te zetten? Zorg dan dat je regelmatig in gesprek gaat met je teamleden. Informeer het team over de situatie, is er zicht op een verandering? Is er zicht op verbetering? Wat kunnen we samen doen om de situatie voor iedereen werkbaar te houden? Wanneer een collega veel piekert krijgt hij of zij helaas geen stempel op het voorhoofd, ofwel dit is niet heel duidelijk te zien. Maar de effecten ervan zijn wel zichtbaar:

  • Iemand schiet snel in de stress tijdens overleg of tijdens het werk.
  • Iemand is besluiteloos, doet er lang over om een stap te zetten die eerder eenvoudig leek.
  • Iemand is vermoeid, komt geprikkeld over op collega’s of op de patiënt/klant.
  • Er worden (hele kleine) fouten gemaakt, waardoor het lijkt of de concentratie erg laag is.

Wat kan ik doen als leidinggevende om te helpen?

Ga hierover in gesprek met de medewerker, niet eenmalig met de vraag om dit zelf op te lossen, maar regelmatig om het probleem bespreekbaar te maken.

Vraag door. Gaat het bij de medewerker om piekeren over een situatie in de privésfeer? Toon begrip en geef ruimte aan deze collega, je kunt ervan uitgaan dat deze situatie niet voor altijd zo hoeft te zijn. Met meer ruimte kan deze collega het probleem misschien sneller oplossen en weer volledig terug aan het werk gaan. Zo kun je ook erger voorkomen zoals een collega die uitvalt door teveel stress en in een burn-out terecht komt.

Wil je hier een keer met mij over sparren? Stuur mij een DM bericht, ik denk mee over preventie maatregelen, een plan van aanpak en de begeleiding van teamleden die uitvallen van het werk.