Perfectionisme, een goede eigenschap of een kwaal?

Hoe ga je als leidinggevende om met een perfectionistische medewerker?

Het klinkt geweldig als manager van een leidinggevende, iemand die altijd op tijd zijn of haar werk doet, goed doet en geen steken laat vallen. Maar wat als deze medewerker keihard werkt en voor zichzelf eigenlijk nooit tevreden is met het resultaat? Of als de medewerker vaak kleine steken laat vallen en daardoor langer bezig is met een klus of de klus helemaal niet afmaakt?

Is het dan nog steeds zo prettig samenwerken? Is de werksfeer nog goed onder de collega’s? En hoe gaat het met deze collega. Is hij of zij misschien al hard op weg naar een langdurige uitval van werk, door oververmoeidheid en te hoge ervaren werkdruk? Ook als je als manager zelf die werkdruk niet verhoogt, kan een medewerker dit wel bij zichzelf doen.

Hoe herken je perfectionisme bij een medewerker?

Een perfectionistische medewerker herken je al vrij snel in je team, dat is de persoon die hard werkt en nooit de kantjes ervan afloopt. Het werk wordt goed gedaan, maar deze persoon kan ook kritisch zijn op het werk van anderen. Zelf vind deze medewerker het werk dat verzet is niet genoeg, het kan altijd beter. Hier kan een gevoel achter verscholen zitten van ‘niet goed genoeg zijn’ of het vermijden van angst voor falen. Hierdoor gaat deze medewerker harder lopen, langere dagen maken maar ook zaken uitstellen of kleine fouten maken. De lat wordt door deze medewerker zelf zo hoog gelegd, dat er nooit genoeg tijd is om een beslissing goed na te gaan of een keuze te maken.

Ook het overdragen van taken aan een collega kan een probleem vormen, samenwerken met andere collega’s kan voor beiden leiden tot grote irritatie en daardoor minder vaak gebeuren. Dat is in de Zorg & Welzijnssector extra lastig omdat diensten overgenomen worden, mensen in een andere dienst werken met dezelfde patiënt bijvoorbeeld. Er is goede communicatie en een heldere lijst van taken die afgerond en nodig zijn om patiënten op tijd alle zorg te geven die nodig is.

Negatieve feedback lost niets op

Wanneer je deze medewerker aanspreekt op fouten of probeert te helpen door advies te geven over hoe het werk beter uitgevoerd kan worden dan werkt dit vaak averechts bij een perfectionist. Geef je medewerker juist vertrouwen, ook ruimte om fouten te maken en om deze zelf op te lossen. Is het nodig om een keer negatieve feedback te geven, zorg dan dat je even in een rustige omgeving zonder andere collega’s kunt praten en benoem ook wat goed gaat.

Waar komt perfectionisme vandaan?

Veelal komt perfectionisme voort uit hoge verwachtingen die bij een persoon zijn meegegeven en die hij of zij zichzelf nu oplegt. Het is niet langer het streven naar kwaliteit, maar ook het stellen van hoge eisen aan jezelf en de mensen om je heen. Ga hier dus niet omheen maar ga wel in gesprek met de betreffende collega.

Perfectionisme kan leiden tot stress en burn-out

Als stress en burn-out herstel coach zie ik dat ook perfectionisme kan leiden tot burn-out klachten. Zo kan iemand langdurig thuis komen te zitten wat een enorme impact heeft op de medewerker en het team dat de taken over moet nemen. Je kunt met mij 1-op-1 in gesprek gaan, stuur mij een DM wanneer je deze klachten bij jezelf of bij een medewerker in je team herkent. Is er iemand die veel nastreeft maar niet altijd op tijd levert? Er is nog veel mogelijk, door met elkaar in gesprek te gaan en positieve stappen te zetten naar een gezonde werksfeer.