Loop jij weg van je stressklachten?

Luister jij naar de signalen van je lichaam? Of naar de drang om nog even door te gaan?

Kan iedereen in een burn-out terecht komen? Of is dat een nieuwe trend, een klacht om je achter te verschuilen als het te druk wordt in je leven? Een heftige reactie voor sommige mensen, die last hebben van te hoge werkdruk en dan thuis komen te zitten om niets meer te kunnen doen. Zij horen dan ook wel eens: “Je kunt toch nog gewoon werken, misschien wat minder uurtjes?” Of: “Ga eens wat eerder naar bed, een nachtje goed slapen doet wonderen!”

Herken je deze reactie als je zelf met stress en burn-out klachten rondloopt? Wanneer je iemand anders, een vriend of collega vertelt over je klachten. Bijvoorbeeld over hoe je vaker somber bent, minder energie hebt en niet goed slaapt. Hoe je hierdoor minder focus hebt op je werk en vaker te laat bent bij afspraken. Of durf je dit eigenlijk niet te delen omdat je een negatieve reactie verwacht van de ander? Maak je het dan maar kleiner, het gaat vanzelf wel weer over denk je misschien.

Psychische klachten zijn onzichtbaar

Soms kan de reactie van iemand die je vertelt dat je met mentale klachten kampt flink hard aankomen, ook al was het goed bedoelt. “Oh ik ben ook vaak moe, lastig hoor,” of “Kom op, even doorzetten, na regen komt zonneschijn.”

Psychische klachten zie je niet meteen aan iemand, het lijk wel of ze dan onzichtbaar zijn. Het is niet zo duidelijk als wanneer je met een gebroken arm zit. Dat iemand met een gebroken arm zo’n 6 weken in gips zit, dat snappen we allemaal. Maar dat iemand die teveel hooi op zijn vork heeft genomen 3 maanden rust en herstel nodig heeft. Die maanden ook echt niet kan werken, dat snappen we soms niet. Ook bij psychische klachten zoals stressklachten of een burn-out hebben we tijd nodig om te herstellen. Ook al zie je de klachten niet direct, ze zijn wel degelijk aanwezig.

Werk gaat voor je eigen gezondheid

Zelf zie je misschien ook niet altijd direct dat je stress klachten hebt, wil je liever doorgaan omdat je hart voor de zaak hebt. Omdat jij jouw werk liever niet laat liggen, of je cliënten niet in de steek wilt laten. “Mijn werk is erg belangrijk voor me, dat kan ik niet zomaar laten vallen.”

Zo’n soort reactie hoor ik vaker bij mijn cliënten die te lang door blijven gaan met werken, die keihard zijn voor zichzelf als het gaat om zelfzorg, zelfcompassie en jezelf op nummer 1 zetten. Wanneer jij je eigen klachten niet serieus neemt, dan zorgt je lichaam er op een gegeven moment wel voor dat je deze klachten niet meer kunt ontkennen. Helaas duurt het herstel dan ook veel langer.

Hoe streng ben je voor jezelf?

Als je je eigen klachten en je vermoeidheid niet serieus neemt, omdat je ofwel bang bent voor de reactie van je manager of je collega’s, of je werk niet in de steek wilt laten, dan kun je te lang door blijven lopen. Dan kan het zo zijn dat je steeds vaker stressklachten, vermoeidheid ervaart, je vaker prikkelbaar bent en er ook sombere of depressieve gedachten in je hoofd blijven zitten.

Vertel eens, kun je dan jezelf wel rust gunnen? Kun je dan wel een keer eerder stoppen met je werk om te gaan wandelen of rust te nemen? Kun je dan dat telefoongesprek verzetten dat je uit je focus haalt, om zo je werk wel vandaag af te krijgen? Kun je jouw telefoon s avonds op stil zetten of helemaal uit, om zo echt te ontspannen na het werk?

We zijn niet alleen streng voor een ander, vaak komt dit voort uit hoe streng we zijn voor onszelf.  Wat verwacht jij van jezelf? Wat moet jij allemaal kunnen volbrengen op een dag? En wat mag er ook even blijven liggen voor een ander moment? Wie is het meest belangrijk in je leven? Jijzelf? Je gezin of je partner of je werk, met de collega’s en de cliënten die daarbij horen?

Vliegtuig veiligheidsmaatregelen

Voor mensen die het fijn vinden om een heel helder voorbeeld te pakken, is er dat van de maatregelen die de steward(ess) voor de vlucht uitbeeldt aan de passagiers. Wanneer je met kinderen vliegt, pak je altijd eerst je eigen mondmasker voor zuurstof, voordat je het masker bij je kind pakt en opzet. Je kunt de ander niet helpen als je niet eerst voor jezelf zorgt. Dat geldt net zo goed bij stressklachten, oververmoeidheid en te hoge werkdruk die je energie eruit halen.