HET GESPREK IN JE HOOFD VOORAF IS SOMS ERGER DAN HET GESPREK ZELF

Stel, je bent al een aantal weken ziek thuis en bent uitgenodigd door je manager om op gesprek te komen over de situatie. Hoeveel tijd heb jij nodig om jezelf voor te bereiden op een gesprek met je leidinggevende? In dit voorbeeld kijken we mee met Daphne, zij zit nu een aantal weken thuis met burn-out en stressklachten en heeft zich met mijn hulp voorbereid op een gesprek met haar manager. Haar hulpvraag ging niet over het gesprek, dat moest zij nog hebben.

Het probleem wordt groter in je hoofd

Daphne zag enorm tegen het gesprek op. Ze was er zeker van dat haar manager haar klachten niet serieus zou nemen. Ze zou zichzelf moeten verdedigen, al kan ze er niets aan doen dat haar herstel niet sneller gaat. Daphne ziet het gesprek al helemaal voor zich, wanneer we elkaar spreken. Deze gedachten speelden regelmatig door haar hoofd, maar waren niet gebaseerd op het contact met haar manager. De negatieve gedachten en verwachtingen had zij zelf gecreëerd

Toen Daphne bij me kwam,  had ze al een aantal nachten nauwelijks geslapen, ze lag s ’nachts veel te  piekeren over wat haar manager ervan zou vinden dat ze thuis zit. Daphne weet dat het werk gewoon doorgaat, dat ze gemist wordt door haar teamleden en dat ze haar graag terug willen. Maar ze kan het nu nog niet en voelt zich hier enorm schuldig door.

De negatieve gedachten kosten Daphne veel energie en maken het moeilijk voor haar om het gesprek open in te gaan. Zij staat nu eigenlijk al 2-1 achter voordat het gesprek is aangegeven, omdat ze veel stress meebrengt naar het overleg. Die stress maakt dat ze minder helder kan nadenken en dat vergroot haar angstgevoelens en spanning.

Daphne maakt haar probleem door het slechte slapen en piekeren nu groter in haar hoofd en ze komt bij mij om dit gesprek voor te bereiden. Echter, we starten niet bij het gesprek dat eraan komt en hoe ze dit gaat doen. We mogen starten met hoe zij zichzelf voelt, wat zij zelf wil en wat ze wil delen in het gesprek.

Met oefening rust krijgen in je hoofd

De oefening die we samen doen helpt haar om in te zien dat deze voorbereidingen in haar hoofd echt alleen in haar eigen hoofd bestaan. Het gesprek heeft nog niet plaats gevonden, dus haar manager heeft nog niet kunnen vertellen hoe zij in de situatie staat.

Haar leidinggevende kan negatief reageren op het verhaal van Daphne. Ook kan ze vragen wanneer Daphne weer volledig aan het werk gaat. Het kan ook anders gaan, dat haar manager begripvol reageert en met haar mee wil denken over een herstel en re-integratie plan. Wat de uitkomst wordt weet Daphne als ze het gesprek ingaat. Daarom is het van belang om rust te krijgen in haar hoofd, haar verhaal eerlijk te delen en open te staan voor een gesprek met haar manager.

Als leidinggevende rekening houden met je werknemer

Als leidinggevende komt er een hoop op je af wanneer een collega uitvalt met stress- en burn-out klachten. Zeker omdat dit niet altijd direct zichtbaar is of wordt gedeeld. Plan voldoende tijd in voor een gesprek met deze werknemer, zorg dat er geen druk op staat om dit gesprek vlot af te ronden.

Bereid ook vragen voor die je echt wil stellen en houdt rekening met de spanning en schuldgevoelens die je collega kan ervaren. Probeer de communicatie open te houden en het contact te behouden met de werknemer.

Hulp bij re-integratie en herstel

Ben je zelf een leidinggevende met een collega die langdurig afwezig is? Met mijn coaching kan ik jullie beiden voorbereiden op een goed gesprek over re-integratie en herstel. Waar de nadruk ligt op herstel en niet om grenzen over te gaan. Juist wel om begrip voor elkaar te hebben.

Maak kennis met mij, mijn aanpak en verbeter je eigen teamcommunicatie, zodat iedereen weer ontspannen aan het werk kan gaan. Stuur mij een bericht op nathalie@nathalieleenen.nl.

De namen en situaties omschreven in dit artikel zijn fictief, om een beeld te geven van deze coaching.