Goede mensen behoud je met goede communicatie en een verdeling van de werkdruk

Twee oud-collega’s zitten samen op een terrasje, het is nog lekker weer en ze hebben een kop thee besteld terwijl ze bijpraten over hoe het nu gaat op het werk. Tessa is een half jaar geleden vertrokken naar een ander bedrijf, waar zij dezelfde rol vervuld als toen ze met Carola samenwerkte.

Als teamleider werkt ze nu met een team van 3 mensen, die elk hun eigen rol vervullen. De sfeer is goed en de werkdruk is goed te behappen. In haar vorige functie was ze teamleider van een groep van 15 collega’s, waar het werk altijd bleef opstapelen. Het leek wel of er altijd wel iemand ziek was, afwezig of gewoon niet met focus aan het werk.

Carola, waar ze nu mee aan tafel zit was ook een collega in haar team één van de weinigen op wie ze altijd kon vertrouwen. Ze heeft dan ook een reden voor dit gesprek, maar wil eerst weten hoe het nu gaat met Carola. Is de werkdruk nog steeds zo hoog? Wordt er al geluisterd naar het team en de vraag om meer structuur en een heldere rolverdeling?

Tessa was gewend om altijd te rennen, te vliegen en weer door te gaan. Carola is gewend dat ze diensten moest invullen voor een zieke collega of dat ze extra taken kreeg die ze eigenlijk niet kon uitvoeren vanuit haar kennis en kunde.

Het team van Tessa had het altijd druk, daar kon ze helaas weinig aan doen. Er was geen helder plan, geen communicatie mogelijk met haar leidinggevende, uitvoerend directeur Martijn. Toen een ander team van drie mensen werd opgeheven en de taken van die collega’s werden doorgespeeld aan het team van Tessa was voor haar de maat vol. Ze was hierover in gesprek gegaan bij Martijn, maar had geen heldere reactie gekregen. Het zou wel goed komen, even volhouden was de reactie.

Tessa was toen om zich heen gaan kijken en vond al snel een nieuwe uitdaging en nu spreekt ze haar oud-teamlid Carola weer sinds haar vertrek. Carola ziet er moe uit, ze doet haar best om te glimlachen, Tessa ziet dat ze het leuk vind maar tegelijk voelt ze ook spanning bij haar ex-collega. Ze is benieuwd of er nog iets is verandert aan de werkdruk, aan de aanpak van het team om met de doorlopende problemen om te gaan. Echter, de uitdrukking op Carola’s gezicht spreekt boekdelen.

“Hoe gaat het nu?” vraagt ze voorzichtig en Carola haalt haar schouders op. “Er is nu een interimmer, Joost nog wat. Echt, hij doet zijn best maar hij is jou niet. Jij luistert echt naar je mensen, hij luistert vooral naar wat Martijn wil.” Tessa knikt, Martijn, de uitvoerend directeur is niet de makkelijkste persoon om een probleem mee te bespreken. Hij gelooft vooral in hard werken en niet teveel gezeur. Zo praat hij ook graag tegen zijn personeel. Tessa moet een rilling onderdrukken, dat ze daar zoveel jaar voor gewerkt heeft kan ze zich bijna niet meer voorstellen. Het kan ook zo anders zijn.

Tessa heeft het een stuk beter nu in haar nieuwe job, ze heeft een klein team met duidelijke rolverdeling. Er is een hoge werkdruk en ze moeten presteren in een jong bedrijf dat nog in de groei zit, maar ze weet wat de jaardoelen zijn en is betrokken bij de uitvoering van de strategie. Haar teamleden weten dat ze bij haar terecht kunnen met vragen en problemen, ze heeft veel geleerd van de rommelige manier van werken bij haar vorige werkgever.

“Ik heb veel geleerd van jullie,” zegt ze tegen Carola, deze glimlacht en Tessa vervolgt: “Zo weet ik nu hoe belangrijk het is om met elkaar te blijven praten.” Dan kopt ze hem in, “Weet je, ik heb een collega die binnenkort met zwangerschapsverlof gaat en ik wil best iemand tijdelijk inhuren maar we zijn ook aan het groeien. Waarom solliciteer jij niet voor die tijdelijke klus en dan kijken we of je het team langer kan versterken?” Carola’s ogen beginnen te stralen. Dan kijkt ze bezorgd, “Hoe moet dat dan met mijn team? Ik kan ze niet zomaar in de steek laten.”

Tessa knikt, “Om eerlijk te zijn dacht ik dat ook. Maar weet, jij mag voor jezelf kiezen. Je mag kiezen voor een werkdruk die jij aankunt en waarmee je lekker je werk kunt doen. Je zou mij ermee helpen en ons team kunnen versterken. Ik denk dat het jou ook kan helpen als ik zie hoe moe je nu bent.” Carola knikt en neemt een besluit: “Geef je me het nummer van je HR collega?” waarop Tessa haar telefoon erbij pakt om de info te delen.

Carola zit op de fiets naar huis nog even na te denken over het weerzien met Tessa.  Ze blij dat ze is gekomen, ondanks dat het enorm lastig was om een halve middag vrij te plannen tijdens de drukte op kantoor. Het voelt wel alsof er nooit ruimte is om even wat rustiger aan te doen, de werkdruk blijft permanent boven haar hoofd stijgen. Ze kijkt ernaar uit om een andere baan te gaan zoeken. Ze zich dat dit eigenlijk het laatste duwtje was dat zij nodig had, als het bij het bedrijf van Tessa niet lukt gaat ze verder zoeken. Tessa heeft gelijk, je mag voor je eigen werkgeluk kiezen. Carola trapt tevreden naar huis en denkt aan hoe anders haar werksituatie zou zijn geweest als Tessa en zij op hun eigen manier meer hadden kunnen werken. Communicatie binnen je team en over het werk dat er ligt, dat is zo belangrijk.

**

Herken jij jezelf in dit verhaal? De personen zijn fictief, het gaat vooral erom dat je voelt dat de ervaren werkdruk en de manier waarop men binnen een organisatie met elkaar communiceert echt bijdraagt aan werkgeluk. Ik ga graag met jou als leidinggevende in gesprek om te kijken waar je nog kunt verbeteren op interne communicatie, verdeling van het werk en vooruit zien welke stresssignalen je teamleden ervaren. Wacht niet tot goede mensen een andere baan gaan zoeken, maar ga actief aan de slag met jouw plan van aanpak en communicatie met je team.

Doe de gratis Stress & Werkdrukmeting via mijn website of neem direct vrijblijvend contact met mij op voor advies en tips: https://www.nathalieleenen.nl/