De teamleider als spin in het web kan ook verstrikt raken

Als teamleider of leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie voor de mensen die je aanstuurt. Je begeleid je team, je beheert of controleert de werkzaamheden en je bent soms ook de drijvende kracht om de goede sfeer te bewaken binnen het team. Ook ben jij de persoon bij wie de collega’s terecht kunnen met vragen, problemen en spanningen die zowel op de werkplek ontstaan als wat van thuis wordt meegenomen.

Dat is een behoorlijk brede rol, die soms onderschat wordt als je hier van buitenaf naar kijkt. Je bent de spin in het web tussen wat er vanuit de organisatie en management van je verwacht wordt en wat je teamleden nodig hebben om hun werk te kunnen doen.

Vertel eens, hoe ga je ermee om wanneer je zelf stress ervaart?

Wanneer jij zelf veel op je bord hebt liggen en er meer bij komt vanuit je team. Of wanneer er ook aan jou getrokken wordt door het management dat meer taken neerlegt. Een manager waar jij aan rapporteert, die meer verwacht in minder tijd. Hoe je dit regelt is aan jou, zolang het maar gebeurt.

Als leidinggevende sta je soms tussen 2 vuren in. Stel je de volgende situatie voor, mogelijk herken je dit zelf ook. Aan de ene kant heb je de eisen van het hoger management om meer werk te verzetten in minder tijd. Ook wordt er gelet op kostenbesparende maatregelen en minder uitval van leden van je team. Aan de andere kant heb je een hardwerkende collega die nu door een lastige scheiding heen gaat. Daarnaast een collega die door een ongeval langere tijd thuis zit met rugklachten, voor beiden geldt dat je geen idee hebt wanneer je team weer op volledige sterkte terug is. Je zit letterlijk vast en moet dit dragen naast je eigen taken en verantwoordelijkheden voor de dagelijkse bezigheden.

Wat doe je nu?
Heb je nu nog tijd voor de overige teamleden die hard werken om de taken uit te voeren, om de uren in te halen van collega’s die er minder of helemaal niet zijn? Met wie kun jij praten over je zorgen? Wie of wat is je uitlaatklep voor de extra stress die deze situatie met zich meebrengt?

Wie kun jij vertellen dat je het vervelend vind dat het team overleg er week na week bij inschiet door andere meer urgente overleggen. Bij wie kun je terecht met je vragen over hoe je het team weer bij elkaar krijgt?

Een adviesrapport is nog geen blijvende oplossing

Een enkele training, of een adviseur die een paar weken meeloopt en een adviesrapport deelt, het zijn vaak kortdurende oplossingen. Hoe waardevol dit ook is op het moment zelf, het is geen langdurig traject waardoor je een blijvend resultaat kunt krijgen. Je moet door met het team dat je hebt, ook als dit team tijdelijk kleiner is. Jullie moeten samen de taken uitvoeren en ook het plezier over het werk blijven voelen. Werkgeluk is een belangrijke factor voor je, maar wie heeft daar nog tijd voor?

In dit artikel niet alleen aandacht voor wat niet werkt, maar om te beseffen hoe belangrijk een traject is waarin je tijd en energie investeert moet je eerst goed realiseren dat dit probleem niet weggaat door eenmalig een uitje te organiseren met het team.

Een korte training is een eerste stap in een proces waarin je met mijn begeleiding kunt werken aan communicatie onderling, een heldere verdeling van de taken onder de collega’s, maar ook het bespreekbaar maken van vragen en problemen. Binnen het team mag er ook ‘Nee’ worden gezegd, ook door jou als leidinggevende, wanneer dat echt nodig is. Je kunt als teammanager niet altijd iedereen tevreden houden en tegelijk je doelen behalen. Zeker niet wanneer je dit niet samen doet met je team.

Focus op een lange termijn strategie voor het team en de resultaten

In de trainingen die ik aanbied aan leidinggevenden ga ik dieper in op wat erachter ligt, wat levert de grootste spanning op? Hoe kun je ervoor zorgen dat niet alle problemen die een teamlid meebrengt van thuis ook grote impact hebben op het team? Hoe kun je omgaan met een collega die tegen een burn-out aan zit? Communicatie binnen het team, verantwoordelijkheid soms ook teruggeven wanneer dat nodig is en niet alles zelf willen oplossen.

“Hoe verminder je de werkdruk op je werknemers?” 

Om als spin in het web binnen je organisatie niet verstrikt te raken in een web van verantwoordelijkheid, stress en tijdgebrek is het belangrijk om goed te weten hoe je hiermee om kunt gaan. In mijn jaarprogramma  ‘”Hoe verminder je de werkdruk op je werknemers?” sta ik je bij en werken we samen aan verbeteringen van het team.