Ben jij je stress de baas? Of is de stress eerder de baas over jou?

Met mijn workshop ‘Mijn stress de Baas’, help ik jou als leidinggevende en je team om de werkdruk te verminderen en zo burn-out door stress te voorkomen.

Deze workshop is specifiek gericht op de medewerkers binnen de sector Zorg & Welzijn. Deelnemers zijn veelal de operationeel manager of teammanager die direct leiding geven aan verpleegkundigen, verzorgenden, ambulant medewerkers. Dit zijn teams die sterk op elkaar steunen als het gaat om het volhouden van lange werkdagen, intensieve situaties met mensen en ook elkaar begrijpen als het gaat om de gevoelens die opkomen. Hieronder vertel ik meer over wat stress kan doen binnen je team en welke positieve effecten je ziet ontstaan wanneer je tijdig de baas wordt over stress.

Ik zie als burn-out herstel coach veel teamleiders in mijn praktijk, ofwel omdat ze met hun team aan de slag gaan ofwel omdat een teamlid bij mij coaching krijgt om weer richting re-integratie te kunnen gaan. Zo zie ik wat het effect is van stressklachten op een team, hoe de leidinggevende hier al dan niet mee omgaat en wat de gevolgen kunnen zijn voor het hele team.

Welke problemen ontstaan als stress de leiding neemt?

De problemen die teammanagers ervaren is dat ze steeds vaker ongenoegen zien in het team. Dit kan zichtbaar worden doordat het lijkt of iedereen wat te zeuren heeft. Tegelijk stijgt het aantal werknemers dat zich ziek meldt, waardoor de werkdruk bij andere collega’s enorm stijgt. Het gevolg dat kan ontstaan is dat de medewerkers vaker gaan benoemen dat het werk teveel is, dat er meer hulp nodig is. Eerst nog met een lichte ondertoon, zoals een verzuchting van “Zaten er maar meer uren in een dag”, tot aan pure irritatie waarvoor je als leidinggevende ook niet altijd meer begrip kunt opbrengen.

Voor een teammanager kan het dan aanvoelen alsof de medewerkers steeds meer eisen stellen. Bovendien lijken de collega’s eigenlijk niet in de gaten te hebben waardoor het komt dat er veel ongenoegen in het team zit, dat zij dit afwentelen op de teammanager. Zo komen deze partijen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Simpel gezegd, een enkele klagende medewerker heeft zelf niet door dat alle leden van het team samen kunnen bijdragen aan een gezonde werksfeer. Het is niet de taak van enkel de manager om te zorgen dat de sfeer goed blijft en de werkdruk haalbaar voor een ieder. De leidinggevende kan hier wel een rol in spelen om de communicatie open te houden en ruimte te maken voor gesprekken. Zo kan een hoop ellende voorkomen worden door er al eerder met elkaar over in overleg te gaan.

Een ander gevolg van hoge werkdruk en stress kan zijn wanneer teamleden en ook managers gaan (ver)oordelen over andere collega’s die vaak ziek zijn. Dit werkt ook negatief door op het hele team en zonder communicatie met het team, kan dit tot grotere problemen en meer uitval leiden.

Hoe lang is een team een collega kwijt die uitvalt door stress?

De persoon die thuis komt te zitten heeft vaak een lange weg te gaan, voordat hij of zij weer aan het werk kan gaan. Iemand gaat niet met klachten van overbelasting thuis zitten als het een paar dagen wat drukker is. Hier is een lange tijd van overbelasting en doorgaan terwijl het eigenlijk niet ging aan vooraf gegaan. Het besluit om dan toch thuis te blijven is niet eenvoudig genomen en vaak heeft de medewerker verschillende klachten die het lastig maken om vlot terug te keren naar de werkplek.

Herstel is heel persoonlijk

Hoe eerder iemand aan de bel trekt dat het niet goed gaat en uitvalt door werk gerelateerde klachten is thuis komen te zitten, hoe eerder hulp gezocht kan worden voor herstel. Wanneer die zieke collega dan snel hulp krijgt, dan kan iemand in theorie binnen 4 maanden weer langzaam beginnen en tussen 6-12 maanden weer volledig aan het werk zijn . Erkenning van het probleem van zowel de medewerker als ook de teamleider is daarbij belangrijk.

Als stress en burn-out herstel coach zie ik dat wanneer iemand heel serieus werkt aan zijn burn-out dat de kans op herstel groot is. Omdat dit proces ook nog veel langer kan duren, werk ik het liefst mee aan preventieve maatregelen. Het eerder ontdekken van stressklachten binnen je team kan grote problemen en uitval binnen het team voorkomen.

Workshop ‘Mijn stress de baas’

In mijn workshop ‘Mijn stress de baas’ ga ik met de teammanager en het team aan collega’s aan de slag om eerder de signalen te herkennen van stress. Ook krijg je praktische tips om te leren met stress signalen om te gaan. Stress en overbelasting zijn niet altijd onomkeerbaar, er zijn zeker stappen te nemen om te voorkomen dat een collega voor langere tijd uitvalt.

Hier neem ik graag de tijd voor om dit met jou en je team vervolgacties te formuleren die direct op te pakken zijn binnen het team. Hoe steun je elkaar, hoe krijg je weer rust binnen een team, dit zijn belangrijke pijlers van deze workshop. Stuur mij gerust een mailtje dan bespreek ik graag de mogelijkheden; nathalie@nathalieleenen.nl